نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رفت بوروسیا دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن| امباپه در حسرت فینال؟ جدول لیگ برتر ایران پس از پایان هفته بیست و پنجم (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صدر کماکان در تسخیر آبی‌ها پخش زنده بازی النصر و الخلیج در جام حذفی عربستان+ تماشای آنلاین نتیجه بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ ویدئو گل‌ها| خواب آور و بی‌فایده! ویدئو خلاصه بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه‌کاره استقلال به‌دنبال مربی خارجی سهمیه خارجی پرسپولیس کاهش پیدا کرد نتیجه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)| تساوی دل‌سردکننده ویدئو خلاصه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر فوتبال(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترکیب پرسپولیس برای بازی با سپاهان اعلام شد | بیرانوند در ترکیب اصلی پخش زنده بازی دورتموند و پاری سن ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا + تماشای آنلاین فن دایک در رادار بایرن مونیخ ستاره سابق پرسپولیس مربی تیم ملی شد اوبلاک در لیست فروش اتلتیکومادرید پخش زنده بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر + تماشای آنلاین اعلام ترکیب استقلال مقابل تراکتور پخش زنده بازی تراکتور و استقلال در لیگ برتر + تماشای آنلاین سرمربی برزیلی پرسپولیس جزو ۱۰ مربی گران ایران هم نیست محرومیت اسماعیلی‌فر و تغییر خط دفاعی پرسپولیس مقابل سپاهان اعلام ترکیب تراکتور مقابل استقلال
سرخط خبرها

افتخارآفرینی دختران ورزشکار مشهدی| پرچم دختران همیشه بالاست

  • کد خبر: ۱۳۰۰۹۴
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
افتخارآفرینی دختران ورزشکار مشهدی| پرچم دختران همیشه بالاست
نگاهی به افتخارآفرینان مشهدی در عرصه‌های کشوری و بین‌المللی ورزش قهرمانی به بهانه هفته تربیت بدنی در این مطلب داشته ایم.

به گزارش شهرآرانیوز، زنان خطه خراسان از سال‌های دور در مسیر قهرمانی بوده‌اند. از عاکف‌ها و محروقی‌ها تا شیرمحمدی‌ها، همگی، نام مشهد را به یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های ورزش بانوان ایران تبدیل و حالا دختران قهرمان جای نسل قدیم را پر کرده‌اند. سکویی نبوده است که به دست دختران ورزشکار مشهدی فتح نشده باشد از سکو‌های جهانی تا قهرمانی. قاره کهن و پارالمپیک، همگی، در برابر اراده دختران این شهر سر تعظیم فرود آورده‌اند.

این فقط بخش کوچکی از جامعه ورزش دختران مشهد است. صد‌ها دختر قهرمان ورزشی این شهر نیز در رشته‌های مختلف، مدال‌های مختلفی برای ایران کسب کرده‌اند و هر روز در گوشه‌ای از این شهر برای نام مشهد و ایران با همه سختی‌ها می‌جنگند، تلاشی که بسیار ارزشمند است و باید به احترامشان ایستاد و آن‌ها را ساعت‌ها تشویق کرد.

مهندس تیم ملی فوتبال بانوان

از دهه ۸۰ که دختران ایران هم مستطیل سبز راه یافتند، مشهدی‌ها نیز دست‌به‌کار شدند. سمانه چهکندی، ملی‌پوش مشهدی فوتبال، از همان دوره نخست لیگ‌برتر بانوان با تیم بال‌گستر قهرمانی را تجربه کرد. او در این پانزده سال، بار‌ها برای تیم کشورش به میدان رفته و در جام ملت‌های آسیا بازی کرده است. پاس‌گل‌های او به عنوان مهندس تیم ملی معروف است. چهکندی امسال دهمین طلای قهرمانی در لیگ برتر را با تیم خاتون بم به دست آورد.

دو قلو‌های تاریخ‌ساز

با اینکه وزنه‌برداری بانوان کمتر از پنج سال به صورت رسمی برای بانوان آغاز شده است، مشهدی‌ها در بین اولین ملی‌پوشان تاریخ این رشته قرار گرفتند. چهره شاخص وزنه‌برداری دختران مشهد دوقلو‌های مشهدی، غزل و غزاله حسینی، هستند که بورسیه کمیته ملی المپیک شده‌اند. غزاله حسینی در مسابقات نوجوانان جهان تاریخ‌سازی کرد و اولین مدال این رده سنی را برای ایران به ارمغان آورد. هردو قهرمان اوزان خود در کشور هستند.

لژیونر پارالمپیک

زنان ورزشکار توان‌یاب مشهدی نیز از پیش‌گامان ورزش بانوان بوده‌اند. معصومه زارعی، کاپیتان تیم‌ملی والیبال نشسته، از نسل‌اولی‌های این رشته است. او حالا با حضوری بیست‌ودوساله در ورزش قهرمانی، بین والیبالی‌ها رکورددار است. کاپیتان مشهدی هم‌چنان در آمادگی خوبی قرار دارد و قرار است در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۲ هانگژو به میدان برود. زارعی سودای کسب سهمیه پارالمپیک و بازی در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را هم در سر دارد.

همه‌فن‌حریف

آنا براتی مربی باتجربه کشتی بانوان است و نقشی بزرگ در کشف استعداد‌های دختران مشهدی در این رشته دارد. خودش روزگاری ملی‌پوش بوده و حالا در قامت سرمربی تیم‌ملی کشتی آلیش بانوان ایران، هدایت تیم ملی را برعهده دارد. او در این مدت کاری شبیه معجزه انجام داده و تیم ملی در کمتر از یک سال در دو رویداد آسیایی و یک رقابت جهانی به عناوین قهرمانی رسیده است.

قهرمانی تنیس در دستان مشهدی‌ها

مهشید اشتری توانست جرقه خوبی برای دختران مشهدی در تنیس‌روی‌میز باشد. او از نوجوانی راهی تیم‌های ملی شد و توانست با درخشش در آسیا و در بازی با بهترین بازیکنان جهان، موفقیت‌های فراوانی کسب کند. بعد از قهرمانی در مسابقات آسیایی و جهانی در دوران نوجوانی، حالا اشتری جوان در تلاش است اولین دختر مشهدی‌ای باشد که راهی المپیک می‌شود.

ملی‌پوش پنج ستاره

فــاطـــمه شـــریـــف، ملــی‌پوش سابــق و مربی موفق مشهدی، در رشته فوتسال است که توانسته در زمینه مربیـــگری و تدریس بین‌المللی در بالاترین سطح قرار بگیرد. در کارنامه او هدایت تیم ملی جوانان و پنج تیم لیگ برتری وجود دارد و تیمش همیشه یکی از مدعیان قهرمانی است. او علاوه بر مربیگری، نایب‌رئیس بانوان هیات فوتبال خراسان رضوی نیز هست.

قهرمان و سرمربی

مهری یوسف‌زاده، معلم و چهره مطرح بسکتبال با ویلچر دختران در کشور، توانسته است در این سال‌ها ملی‌پوشان فراوانی به تیم ملی معرفی کند. او در سال‌های گذشته هدایت تیم ملی بانوان کشور را در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا و اینچیون برعهده داشته و از سال گذشته دوباره به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر منصوب شده است تا تیم ملی را در بازی‌های پاراآسیایی هدایت کند.

قهرمان دودست در مچ‌اندازی ایران

بانوان مشهدی در رشته مچ اندازی نیز افتخارآفرین هستند. شمیم یعقوبیان اولین بانوی مشهدی است که به اولین تیم ملی مچ‌اندازی زنان ایران سال گذشته دعوت شد. او با هردو دست راست و چپ خود قهرمان ایران شده است. یعقوبیان علاوه بر بازیکنی، هدایت تیم خراسان رضوی را در رقابت‌ها برعهده داشته و نایب‌رئیسی کمیته مچ‌اندازی بانوان در هیئت بوده است.

بر فراز قله‌های بلند جهان

کتایون محمودی‌فر، کوهنورد مشهدی، امسال موفق شد قله ۸ هزار و ۱۶۳ متری ماناسلوی هیمالیا را فتح کند. قله کورجسکایا و قله لنین در قرقیزستان از قله‌های بلندتر از هفت‌هزارمتری هستند که محمودی‌فر قبل از این نیز به آن‌ها صعود کرده بود.

بانوی دارنده اولین دارنده مدال تیراندازی بعد انقلاب

زهرا محروقی، بانوی تیرانداز مشهدی، ۲۴ سال قبل اولین پرچم‌دار زن کاروان ایران در بازی‌های آسیایی، در رژه رقابت‌های بانکوک ۱۹۹۸ حامل پرچم کشور ایران بود. او جزو اولین زنان ورزشکار ایران است که در دو دوره از بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما و ۱۹۹۸ بانکوک حضور داشته است. محروقی دوازده سال در تیم ملی تیراندازی فعال بود و با کسب برنز ارتش‌های جهان، اولین مدال تیراندازی بعد از انقلاب و با کسب برنز قهرمانی آسیای اندونزی اولین مدال قهرمانی آسیا را در این رشته به دست آورد. او عناوین دیگری، چون سومی مسابقات بین‌المللی کره‌شمالی و چندین مدال خوش‌رنگ از مسابقات زنان مسلمان را در کارنامه دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->